Az alábbi válogatást a Régi játék Új ötlet pályázatunkra beküldött nevezésekből szemezgettük. A pályázattal a szülők figyelmét igyekeztünk felhívni arra, mekkora erő rejlik a gyermeki fantázia világában, a közös játékban, mely a családon belüli, együttműködő légkör kialakításának alappillére. A pályázók feladata az volt, hogy vegyenek elő egy régi, megunt játékot amit újragondolva találjanak ki az eredetitől merőben más elfoglaltságot.
Remek ötletek érkeztek, nézzétek és inspirálódjatok egy közös játékhoz!
KOCKATAPI. A játékhoz egy nagyobb dobozra és építőkockákra van szükség. Lehet egyedül vagy párban, akár időre játszani. A doboz tetejére kirakott mintát a doboz belsejében kell úgy megismételni, hogy nem szabad belenézni a dobozba.
RONCSTELEP. A játék szabálya: Segíts a roncstelep-tulajdonosnak minél kisebb területen tárolni a bontásra váró autóit. Vigyázz, nehogy összedőljön a kupac. Mennyi autót tudsz egymásra pakolni?
BUBORÉKFÚJÓ. Különböző lyukas játékok, pl. csörgő, mágneses betűk, építőjátékok remekül “üzemelnek” buborékfújóként.
FASÍN EGYENSÚLYOZÓ. A játék szabálya: haladj végig a kacskaringós sínen, anélkül, hogy letennéd a lábad a sín mellé. Gyakorlottabbak akadályokat is átléphetnek és hátrafelé is haladhatnak.
EGYENSÚLYOZÓS TORONYÉPÍTŐ. Instabil alappal már a nagyobbaknak sem olyan könnyű és uncsi tornyot építeni.
SÍN MOZAIK. A vonatozást nem lehet megunni, ha mégis, a sínek kirakóként is jól használhatók, a variációk száma végtelen. Itt éppen skorpiók készültek.
BETŰÉPÍTŐ. Építőkockákkal nemcsak felfelé lehet építkezni, hanem játék közben taníthatjuk gyermekünket a betűkre, a neve kirakására. Vagy akár egyszerűbb óvodai jeleket is ki tudunk rakni
KI KICSODA PARKOLÓ. mire jó még egy Ki kicsoda játék? Pl. a képen látható módon, nyíló ajtós garázsnak kitűnő!
LOGIKACAT. Bármilyen kacat jó hozzá, akár kallódó játék-alkatrészek is. Egy ilyen kacat-gyűjteményt, és egy sálat érdemes előkészíteni. Ezeket játszhatjuk velük: 1. Kakukktojás kiválasztás. Sorra vehetők így színek, anyagok, formák, méretek, állatok, járművek, gyümölcsök, vagy amilyen kacatunk még akad otthon. 2. Mi változott? Szembekötés előtt kérjük meg a gyereket, hogy alaposan nézze meg a játékokat. Majd változtassunk valamin. A feladat, hogy megmondja, mi volt az.
A MI VÁROSUNK. Régi autók új kalandok elé nézhetnek, ha gyermek környezetét lerajzolva haladhatnak az új terepen, ismerős utakon.
CÉLBADOBÓS ÉPÍTŐJÁTÉKBÓL. A szabály egyszerű: Minél kisebb lyukon sikerül bedobnod a labdát, annál több pontot kapsz.
KOZMETIKA. Kisfiúk szerszámos ládáját a kislányok másként látják. Ugyanis ez itt: egy hajszárító, hajcsavarók, körömreszelők és egy körömcsipesz!
KÖNYVTORONY. Polcként is funkcionál, kis átépítéssel bedobálós játékká alakítható.
MESEKOSÁR. Gyűjtsünk össze bármilyen kis játékokat, állatokat, tegyük egy kosárba/zsákba. Találjunk ki egy mesét a felhasználásukkal. Lehet nyíltan: választunk valamit és belefogalmazzuk a mesébe, de véletlenszerűen is, zsákból húzunk és azt kell beleszőni a történetbe.
MÁGNESES BETŰTORONY. Mágneses betűkből építhetünk tornyot. Nehéz feladat, mert ha úgy rakjuk egymásra a két betűt, hogy a mágnesek egymás felett vannak, akkor taszítani fogják egymást és semmiképpen nem áll meg egyensúlyi helyzetben. Sőt, van hogy le is ugrik a torony tetejéről vagy ahogy közelítünk hozzá, eldől a taszítás miatt. Lehet váltogatni, hogy egymással szemben vagy háttal vannak és akkor hol vonzani, hol taszítani fogják egymást.
REFLEX JÁTÉK. Egy golyó futtató játékból alakíthatjuk ki. Az egyik játékos a cső felső felén elindítja a golyót, a másik az alsó végén egy játékkalapáccsal megpróbálja eltalálni. Ajánlatos gyurma golyót használni, mert az viccesen szét tud lapulni.
SMART DUPLO. Kiválogatunk néhány Duplo elemet, és pontosan ugyanolyanokat, ugyanannyit még egyszer. Az egyik lapra kirakunk egy alakzatot és ugyanezt kell a gyerkőcnek megépítenie a másik lapra. Érdemes minél egyszerűbbel kezdeni, és utána nehezebb feladványokat kitalálni. A lehetőségek száma szinte végtelen!
SZÍNES PIAC. Pályázónk egy olyan piacot varázsolt a nappaliba, ahol a piros portékák akciósan kaphatók. Ezért az árus és a lelkes vásárló piros dolgokat gyűjtött az árus pultjára, aztán összeszámolták a portékákat, és a vásárló minden termékért egy dominót fizetett.
HIBAKERESŐ GEOMETRIAI FORMAKIRAKÓBÓL. A gyerekek számtalan formát ki tudnak rakni belőle, de ez a feladat egy kicsit más. Az első rekeszben kirakott minta elrontott tükörképét kell a második rekeszben kijavítani.
REPKEDŐ GOLYÓK. A játék egy bébi toronyépítő eleve lyukas edényéből és két, erre kötött fagolyóból áll. A cél, hogy a golyók az edénybe lendüljenek egyszerre vagy külön-külön.
EGYENSÚLYOZÓ. Mennyi játék fér el egy kézben, egymásra pakolva? A játék lényege, hogy ne essen le egy darab sem.
RAJZKIEGÉSZÍTŐ LEGO-BÓL. Hiányosan megrajzolt alakzatokat kiegészíthetünk lego formákból.
NYOMDA. Különböző formabedobós kockák, mágneses betűk, építőkockák nagyon jók nyomdának. Mind a két felük használható, így lesz egy kockából egy teli és egy körvonalas nyomda. A nyomdaszivacs egy régi pelenkázó alátét szivacsából készült, duplo építőkockában.
ZSÁKBAMACSKA. Bármilyen játékot egy átlátszatlan textilzsákba rakva, csupán tapintással ki kell találni, milyen játék van a kezünkben.
UGRÓISKOLA LEGO-BÓL. Rossz idő esetén, krétarajz helyett a lakásban is ugrálhatunk. De csak óvatosan!!
RUGÓS FŰZŐCSKE. Golyóvezető-szerű játék készíthető egy kihúzott rugós lépegetőből. Kifüggeszthetjük pl. két szék közé a könnyebb tekergetés miatt. Sok mindent rá lehet fűzni: cumikat, babakulcsot, felfűzős karikát, rágókát, mágneses betűt, lyukas építőjátékokat, fagolyót.
KÖRHINTA. Egy régi babajátszószőnyeg merevítőjéből készült a váz, arra különböző járműveket kötöttek és a plüssálatok máris körhintáznak 🙂 A pályázó egy igazi hintakampóhoz rögzítette a szerkezetet, úgy, hogy a gyerkőc is elérje.
EJTŐERNYŐS TIGRIS. Textilpelusból, cérnából, építőjátékból és kinder tojás tigrisből készült.
MARIONETT BÁBU. Hajlékony végtagú régi plüssökből madzag és bot segítségével marionettbábut készíthetünk. Itt a bot egy babaseprű nyeléből készült.
SUDOKU. Hagyományos Sudoku, csak Legoval. A tábla sűrűbb felosztásával bonyolultabb feladványokat is készíthetünk.
KI NEVET A VÉGÉN? A mindenki által ismert játék, Lego elemekből kirakva, Lego bábukkal. Csak dobókocka szükséges hozzá.
FORMAKERESŐ. Kiválogatunk néhány karakteres Lego elemet és körberajzoljuk őket egy lapra őket. Az elemeket egy kosárba rakjuk, onnan kell kiválasztani őket és a helyükre rakni. Egyéni formakereső játék is lehet vagy többen versenyezhetnek, ki rakja ki előbb. Lehet nehezíteni, könnyíteni a feladaton pl. : A feladathoz nem tartozó elemekkel elkeverve kell megkeresni a szükségeseket. (Akár egy egész Legos dobozból) Különböző színekkel rajzoljuk körbe a darabokat, így az alakra és a színre is kell figyelni.
GOLYÓTERELŐ. Vezessük végig a golyót vagy egy kupakot a táblán a madzag segítségével, anélkül, hogy a lyukakban megakadna. A hátsó tábla a madzag befűzéséhez szükséges, a kettő koalával van összekapcsolva 🙂
KOSÁRFONÁS. Egy gyümölcsös kosárra rákötöttem egy fűzős játék zsinórját, ez lett a kígyó, aki körbetekergett a kosáron.
TORONYÉPÍTŐ SÍNEKBŐL. A műanyag vonatsínekkel egy kis precizitással függőlegesen is építkezhetünk.
MEMÓRIA PÁROSÍTÓ. A memóriajátékon lévő ábrákat párosította a gyerkőc a saját játékaival. Törekedett arra, hogy az ábrának megfelelő tárgyakat rakja mellé. Ha nem talált valamit, akkor a neki kedves tárgyat tette a kép mellé.
SZÍNKERESŐ. Egyszerű színválogatós játék: papír, filc és bármilyen régi, nem használt építőkocka, gyöngy, kavicsok, stb. segítségével. Nagyobbaknak számolós játék is készíthető így, csak egy számot írunk mellé és ők pakolnak bele, annyit, amennyit kell.
MATRICÁS KIRAKÓS. Építőkockákra rá lehet ragasztani bármilyen gyűjtögetős matricát, és kész a kirakós. Ez most csak két kockás, de több matricából nagyobbat is lehet csinálni, akár mind a hat oldalra.
VARIÁCIÓK EGY JÁTÉKRA
KALAPÁLÓS JÁTÉK ÁTALAKULÁSA. Készíthető belőle ördöglakat, babaágy, még cumi- kép- vagy tolltartó is.
SZÍNKERESŐ. A golyókat a megfelelő színre kell ráhelyezni a gyerekeknek az előre elkészített színkártyán.
GOLYÓZÁS. Adott egy kör, (jelen esetben pályázónk egy szigetelőszalagot ragasztott a padlóra, udvaron aszfaltkrétával is rajzolható), játékosonként 4-4 golyó és 1 gurított golyó. A játékosok a körön belül elhelyezik a golyóikat, majd a gurító golyóval megpróbáljuk az ellenfél golyóit kilökni a körből. Az nyer, akinek marad bent golyója.
TORONYÉPÍTÉS SZÍNKÁRTYA ALAPJÁN. Montessori mintára, feladatkártyák alapján építsd meg a tornyot. (Pályázónk egy szigetelésből megmaradt táblába szúrta bele a hurkapálcikákat)
SZÍNSOR. Egyszerűbb színkereső szintén feladatkártyák alapján.
FŰZŐCSKE fűzhetünk belőle karkötőt, nyakláncot, hernyót (kisebbeknek zseníliiadrót az ajánlott, nagyobbak már cipőfűzőre is fűzhetik)
MINTAKÖVETÉS. Tedd a golyókat a tojástartóba, figyeld a feladatkártyát. Nagyobbaknak a 30-as tojástartó, kisebbeknek 15, 10 vagy 6 darabos ajánlott.
PÖRGETTYŰ. Egy darab golyót felfűzünk a pálcika közepére és már kezdődhet is a játék, az nyer, akinek legtovább pörög a pörgettyűje.
VICCES MEGOLDÁSOK
BABASÚLYZÓK AUTÓKEREKEKBŐL. És a gyerkőc az éppen erősítő anyát vagy apát már utánozhatja is.
HANGSZEREK. A képen található összes hangszert egy 3 éves kisfiú találta ki, aki imád zenebonát csapni.
LOVACSKA. Lili első lova. Bár már több “igazi” lova is van, ez a jószág még mindig vidáman nyerít az istállóban. A gyermeki fantázia csodája.
Itt megnézheted családi motivációs játékainkat is, ha szeretnéd tudni, hogy mi, a pályázat ötletgazdái mit gondolunk a gyermeki fantázia csodájáról és arról, hogyan varázsolhatod játékká vele akár a hétköznapi vitás helyzeteket is.