Mi történik a játék alatt kognitív, érzelmi és viselkedési szinten?
A játék – főként jutalmazó jellegéből adódóan – a gyermek számára sikerélményt biztosít, a szülő-gyerek kommunikáció javul, a családban a feszültségeket sikerül kreatívan kezelni.
A játék során a gyermekek könnyen azonosulnak a főszereplő manóval, mert karakteréből adódóan a figura sűrítve hordozza a gyermekre annyira jellemző alaptulajdonságokat: a játékosságot, kedvességet, huncutságot és az aprócska termetet.
A gyermek viselkedéséből fakadó következményeket vizuálisan is megerősítjük, így számára szemléletesen és egyértelműen követhető lesz a tettek és következmények közötti viszony.
A játék nagyítóval láttatja a gyermek jó viselkedését.
A gyermek iránti tisztelet és elfogadás sok családban megfogalmazódik követendő célként, példaként, de állandó jelleggel, következetesen sokszor nehéz eszerint cselekedni, különösen a nehezebb, fárasztóbb szituációkban. Éppen ezért a játék igyekszik bővíteni a szülő kommunikációs, motiváló eszközeinek repertoárját, belevonva abba a játékosságot. Azáltal, hogy a szülő másképp áll a problémához – annak megfogalmazásában érdekes, játékos elemeket használ – oldja a már kialakult “görcsöket”, melyek a problémás helyzetek megoldásának képtelenségéből adódóan hamar kialakulnak és nehezítik a tiszteletteljes, gyermek számára érthető kommunikáció kialakítását és fenntartását.
A szülő megtapasztalja, hogy játszva is lehet mélyreható változásokat elérni.
Szülő és gyermek egyaránt jobban megismerik a gyermek lelki mechanizmusait. Látják, mi az ami nehézséget okoz, s min tud a gyermek mindezek ellenére változtatni. A változtatás képességének élményét továbbviheti, kiterjesztheti más területekre, ezzel erősítve kompetencia érzését. Ugyanez elmondható a szülő esetében is.
A folyton a jelenben élő gyermeket emlékezteti a múltra és a jövőben várható történésekre, ezáltal tudatosabbá, céltudatossabbá válhat.
A fantázia birodalmában lehetőség van rá, hogy az őt ért vagy benne dúló negatív érzelmeket (csalódottság, bizonytalanság, szeretetlenség, kudarc) a gyermek a fantázia birodalmából a saját tempójában engedje be a maga valóságába. Ezáltal könnyebben feldolgozhatóvá teszi ezeket az érzéseket, annál is inkább, hiszen a hangsúly végig a siker láthatóvá tételén van.
A játék (javasolt) szabályai szerint a gyermek viselkedésének pozitív megerősítését hangsúlyozza. Azonban az illusztráció lehetővé teszi a jutalmazás elmaradásának szemléletetését is. Amennyiben a szülő ezt szóvá kívánja tenni, akkor óvatos technikákkal szemléltetheti, próbálva nem letörni ezzel a gyermek kedvét a játéktól, a végcéltól. A játék példatárában található esetek bemutatásával segíti a szülőt abban, hogyan beszéljen gyermekével úgy, hogy ne a kudarcra hívja fel figyelmét a visszalépés vagy a stagnálás megfogalmazásban.
A játék segíti, hogy idővel (még) célravezetőbb, empatikusabb kommunikáció alakuljon ki a szülő és a gyermek között, valamint a jutalmazás kerüljön előtérbe és egyre többször érje el vele a szülő célját, a büntetést akár teljesen mellőzve.
Mivel hiszünk benne, hogy a gyermek helyes viselkedés iránti belső motivációját a tárgyi jutalom csökkenti, így fontosnak tartjuk, hogy a gyermek nem tárgyi jutalmat kap azért, ha helyesen viselkedik, hanem egyfajta elismerésképp, a manója ajándéka szemlélteti számára tettei jutalmát. Igyekszünk közelebb érni ahhoz a végcélhoz, hogy a gyermek viselkedésének önjutalmazó minősége kialakuljon.
A hétköznapi tettek a manóvilág fókuszába kerülve felnagyítódnak. Van valaki, akiért a gyermekek felelnek, nem csak önmagukért, hanem azért a kismanóért, aki minden reggel vidám, reménytelin csillogó szemmel várja, hogy milyen útja lesz aznap: feljebb jut-e a magas fán, megszerzi-e álmai jutalmát vagy épp csalódottan álldogál valahol arra ösztönözve kis segítőjét, hogy tegyen valamit érte. A játék empátiára, altruizmusra nevel. Ráadásul amivel a manón segíthet ugyanaz, mint amivel magának jót tehet: leküzdi félelmét, ellenállását, lustaságát, unalmát, rossz tulajdonságait. Mindez amellett hogy örömet okoz a gyermeknek, büszkeség, elégedettség és sikerélmény gyökere is lehet egyben.
Fontos hangsúlyoznunk, hogy ez a játék, nem arra való, hogy megoldjon valamit a szülő helyett, mindössze egy keretrendszert nyújtva teret enged annak a lehetőségnek, hogy egy kiegyensúlyozottabb szülővé váljon: kreatívabb, türelmesebb, sikeresebb legyen. Esetleg belássa, hogy bár kiabálni sokkal könnyebb, mert kevesebb időt és energiát vesz igénybe, de sokkal kevésbé célravezető.
Az első Plukkido játék megszületésének fő célja a szülők, főként a gyermek(ek)kel otthon lévő anyák hangulatának javítása, pszichológiai jóllétének növelése volt. Feltételezésünk szerint ez a gyermeki viselkedés minőségének legfőbb meghatározó eleme.