Land ötlettár

Az alábbiakban ötleteket adunk ahhoz, ha magad szeretnéd irányítani a Land játékot és személyre szabott kerettörténeteket találnál ki. De akkor se aggódj, ha úgy érzed, nem vagy elég kreatív az alábbi ötletek követéséhez, hiszen minden hétvégén egy-egy általunk megírt kalandot küldünk Nektek, ami hatalmas segítség a gyermek fantáziájának megszólításához. Ez valójában a Manótól a gyermekednek érkező levél, amit röviden neked kell kiegészítened a legnagyobb nézeteltérést okozó viselkedés pozitív megfogalmazásával (ez tényleg egyszerű, de ha nem megy, ebben is segítünk).

Előkészületek

Helyezd el egy mágnesezhető felületen a játéktáblákat egymáshoz illesztve. Ha már van Benefitto alaptáblád, választhatsz, hogy azzal együtt, vagy önállóan szeretnéd használni az új Land játéktáblákat.

Tablamagyarazat_fb

Ha Benefitto-val együtt használod, több figurával, nagyobb játékmezőn játszhatsz, ezzel megnöveled a motivációs lehetőségek számát a játék során.

Ha külön játéktáblaként használod a Land szettet, akkor is egy teljes értékű, új pályát alakíthatsz ki a két Land játéktáblából.
Válassz gyermekednek egy figurát, vagy kérd meg rá, hogy válasszon magának. Megkönnyíted a döntését, ha csak két figurát kínálsz fel egyszerre.

Beszéld meg vele, mi lesz az, amiben a manó segíteni fog neki. Válasszatok közösen, vagy mondd meg te. A lényeg, hogy egy olyan szituációt válassz, amely mindkettőtöknek sok nehézséget okoz a hétköznapokban, amikor a legtöbb esetben elveszíted a türelmed és úgy beszélsz gyermekeddel, amit később megbánsz.
A figurakészlet rengeteg lehetőséget kínál, hogy színes kerettörténeteket találjatok ki a főszereplő figurák és a kismanó kalandjaihoz. Mi itt elmondunk párat, ami nekünk eszünkbe jutott, de ti is szabadon engedhetitek a fantáziátokat.

A játék indítása

A tábla felhelyezése után rakd fel a báránykákat szétszórva a képen, majd hívd oda gyermekedet és kezdj neki mesélni, akár ezt a történetet:

Ez a kislány/kisfiú kiment a rétre, hogy legeltesse a bárányait (mutasd meg a kislány/kisfiú figuráját, majd helyezd is el bárhová a képen) de meglátott egy szép, színes pillangót, (lehet mókus, katica, kismadár) és amíg utána szaladgált, és követte, ahogy virágról-virágra szállt ( vagy ágról ágra ugrált, szállt) a báránykái szétszéledtek (ekkor tedd fel az említett állatot is a képre!) Segíts neki visszaterelni és karámba zárni a barikat, nehogy újra megszökjenek! Utadon egy kedves kis manó kísér majd, aki mindenféle trükkel segít, hogy sikerüljön a feladatot megoldanod. (Mutasd meg a kismanót, majd rejtsd el, ez esetben úgy beszéld meg a gyermekkel, hogy csak akkor bukkan fel a manó, ha segíteni szeretne, vagy híreket hoz. A manó folyamatosan is jelen lehet, ez esetben így kommunikáld a gyermek felé is: ez a kis manó innen a kilátóból/fa tetejéről figyel benneteket, és mindig segít majd, hogy túljuss a nehézségeken.) Valahányszor ügyes leszel abban, amit anyával/apával (felnőtt, akivel a gyerek elkezdi a játékot) megbeszéltetek, a manó segít neked. Majd meglátod milyen remek csapat lesztek együtt!”

A játék célja, hogy miközben a gyermek megerősíti saját kompetenciáit a szülővel megbeszélt területen (egyedül öltözik, elteszi a nem használt játékait stb), egy kalandjáték részeseként megszerezze a karámhoz szükséges kerítés elemeket, beterelje a szétszéledt bárányokat és ha mindez megtörtént, felmenjen a manóhoz a kilátóba vagy a fa tetejére, és megajándékozza őt, cserébe a segítségéért.

Minden ügyes, dicséretre érdemes tettével megszerezhet egy-egy elemet, vagy közelebb juthat a céljához. A számtalan kedves figura pedig teret nyit a fantáziának, és a közös meseszövésnek, miközben a játék idejét és bonyolultságát a szülő szabja meg.

Land_figurak_kupacban

A történet lezárása

Ha úgy látjuk, hogy a gyermek sokat haladt, jól fejlődött az adott feladatban, választhatunk, hogy lezárjuk az adott történetet és újat kezdünk, vagy folytatjuk a megkezdett mesét de a manó segítségével új feladatot adunk a gyermeknek.

Ehhez szemléletes segítség lehet a készletben található furulya, ami lehet egy varázsfurulya is. Ezt megfújva egyből minden bárány odagyűlik a karámba, a lufikba kapaszkodva felrepülhetnek a toronyba stb., tehát egy mesebeli fordulattal lerövidíthető a megtett út és lépések száma.
Ha a játék elérte célját, és a gyermek megerősödött annyira az adott tevékenységben, hogy a történetet lezárjuk, mindig úgy tegyük, hogy jusson el a gyermek figurája is a célba, és ajándékozza meg a manót. Ez a kis szertatás segít a gyermeknek, hogy még jobban átélje a saját sikerét, és szimbolikusan is lezárja a mögötte álló feladatot. Ha fent szeretnénk tartani figyelmét az elért sikerrel kapcsolatban, időnként felidézhetjük a játék egyes részeit, úgy, mintha egy mese egyes részeire emlékeznénk vissza, csakhogy itt ő volt a főszereplő, így ezzel az érzelmi többlettel sokkal mélyebb átélésre képes. Ha például  újra problémát okoz a már egyszer „átjátszott” feladat, utalhatunk az akkori viselkedésére, hogy akkor hogy sikerült abbahagynia a hisztit, mert meglátta, hogy elijesztette vele a báránykákat, kismadarat, mókust, akik ijedtükben elbújtak a bokorban, és csak a nevetésével sikerült előcsalogatnia őket, vagy hogy segített neki a manó túljutni egy-egy nehezebb helyzeten. A visszaemlékezés és a közös élmények felidézése ad egy megerősítést, és kizökkent a problémás alaphelyzetből, ami segít, hogy egy másik nézőpontból közelítsen a feladathoz (és persze a szülőre ugyanez érvényes!)

Land_jatektabla_figurakkal

A játékidő meghosszabbítása újabb kalandelemekkel

A főszereplő figura lehajthatja a nyájat a vízhez, hogy igyanak a báránykák, vagy lehet vizet vinni nekik a vödörben.

A karám kerítésének elemei felhasználhatók hídnak vagy tutajnak, hogy a vízen átkeljenek vele, vagy létrát készítsenek belőle, amin felmászhatnak a kötélpályára, vagy a fára.

A kismadár, a katica mint repülni tudó állatok segíthetnek híreket hozni vinni, üzenhetünk általuk a gyermeknek, ha közvetlen visszajelzést akarunk adni a viselkedéséről, ha bíztatni akarjuk, vagy egy új feladatot szeretnénk bevezetni.

Ugyanígy a többi állat is jelenthet segítséget, de „hátráltatást” is az eredeti cél elérésében, ha nyújtani akarjuk az eredeti feladat idejét:

“Nézd, ennek a mókusnak megsérült a lába! Segíts neki, hogy meggyógyuljon, és visszamehessen a fára, ahol az otthona van! Ha ügyes leszel, szerezhetsz a kismanótól egy elemózsiás csomagot, abban találsz neki való magokat, és kötszereket is, így meggyógyíthatod, hogy újra tudjon ugrálni!”

“Hű, ez a süni alaposan ráijesztett a kutyádra! Egyszer már találkozott vele, és akkor megszúrta az orrát, azóta fél tőle. Kerülnötök kell a bárányokkal, vagy elcsalogatnod/elvinned a sünit a bokorig, hogy tovább tudjatok menni!”

“Nézd csak, egy kisvakond összetúrta a rétet, a bárányodnak, ha nem akar megbotlani, ki kell kerülnie a vakondtúrást!” (Itt mutathatunk “ajánlott útvonalat” a gyermeknek, vagy rábízhatjuk, hogy milyen irányba indul, hogy a karámhoz érjen.)

“A bárányod alighanem fél ettől a sünitől. Ha ügyes leszel, a kismanótól szerezhetsz egy almát, és elcsalogathatod a sünit az útból, hogy a bárányod tovább mehessen!” (Mutassuk meg a gyermeknek, hová csalja el a sündisznót!)

A felhőt a tábla jobb felére helyezzük, a bokrot pedig a legalsó állásba a fűből kiálló fatörzsre, majd ezt mondjuk:

“Nézd csak, ezek a huncut báránykák mindent lelegelnek, ami az útjukba kerül. Még a gyümölcsfa leveleit is megrágják! Ha szeretnél segíteni a kisfiúnak/kislánynak, hogy ő is ehessen a finom gyümölcsökből, segíts, hogy minél előbb megnőhessen a fa. Ehhez bizony esőre van szükség. Te tudsz segíteni a felhőt odaúsztatni az égen a fa fölé, hogy megöntözhesse. Ha ügyes leszel, meglátod, milyen hamar odaér!” ( Minden alkalommal, amikor sikerült az adott feladatot megoldania, arrébb toljuk a felhőt a fa felé. Mikor odaért, elered az eső és a fa növekedni kezdhet. Ezt is lehet több lépcsőben, pl. három eső növeszti meg teljesen a fát, ilyenkor mindig kicsit feljebb toljuk a lombot a fatörzsön.)

“Nézd csak mi történt a kis fáddal! Megtámadták a bogarak és a kukacok! Hívjuk gyorsan a kismadarat, hogy mentse meg a fát! Ő a csőrével hamar összekapdossa őket! A madár behívása a történetbe történhet egy ügyességgel, jócselekedettel, vagy a varázsfurulya megfújásával. A küldetés akkor teljesül, ha minden gyümölcshöz egyszer odarepült a madár.”

Land_doboz_termekfoto

További rövid, egyértelmű játékcélok (azoknak a gyermekeknek, akiknek figyelme rövidebb ideig köthető le vagy igénylik a változatosságot)

“A bárányoknak nagyon melegük van. Tereld át őket a fa árnyékába, ott megpihenhetnek a hűsben!”
“A kislánynak/kisfiúnak elrepült a lufija. Nagyon szeretné visszakapni. Ha segítesz neki, a manótól szerezhettek egy trambulint, és arról ugrálva elkaphatjátok a lufit!”
“A bárányok egészen lelegelték a füvet ezen a dombon. Már alig van mit enniük. Segíts nekik, hogy átkelhessenek a patakon, és elmehessenek arra a másik dombra, ahol még sok zöld fű várja őket! Szerezz egy karám elemet, és ha azt keresztbe fekteted a víz fölött, azon nyugodtan átsétálhatnak!”
“A kislánynak/kisfiúnak ma van a születésnapja! Lepd meg őt egy szép ajándékkal! Mit gondolsz, minek örülne? Virágnak? Lufinak? Valami finom süteménynek? (Ezek megtalálhatók a játék figurái között, de ha a gyermek olyasmit mondd, ami nincs a figurakészletben, nyugodtan válasszuk a becsomagolt ajándékot, vagy az elemózsiás batyut és mondjuk neki, hogy az van benne!) Ha ügyes leszel, meglajándékozhatod őt!”
“Nézd csak, ez a szegény csiga / katica pont a bárányok útvonalán mászik át. Csak el ne tapossák! Megmentheted, ha arrébb viszed és leteszed oda a bokor tövébe.” (Szabadon kijelölhetünk egy részt a képen, ahová teheti.)

A kismadár (de tulajdonképpen bármelyik állatfigura) lehet a feladatok hírhozója. Megjelenhet minden feladathelyzet előtt, és elmondhatja, hogy mit kell a gyermeknek tennie.

“Csirip-csirip! Most jövök a bárányaidtól, és bizony azt üzenik, hogy nagyon megszomjaztak! Vigyél nekik kérlek vizet a vödrödben, mert már alig állnak a lábukon a nagy hőségtől!”

A mesében szereplő figurák egész egyszerűen életre kelthetők a korongok forgatásával. A virág lekonyulhat, ha nincs elég vize (elfordítjuk, hogy lefelé lógjon a szirma). Ha eső éri, vagy meglocsolják a vödörből, újra erőre kap, azaz visszafordítjuk. A manók és a gyerekek elmehetnek aludni a fa alá, mikor a gyermek is aludni indul, ilyenkor fekvő helyzetbe fordítjuk őket. Reggel meg lehet nézni, felébredtek-e már, lehet feladathoz kötni az ébredésüket: “Mire felöltözöl ők is felébrednek!” Mikor felébrednek, újra talpra állítjuk őket.

Ha a játékot szeretnéd felhasználni az esti közös meséléshez

“Ha ügyes leszel, minden este eljön hozzád az erdő egy lakója, és hoz neked egy mesét. Vajon ma ki jön hozzád?”

A játékban szereplő állatfigurákat felhasználva, kedves, rövid estimeséket mondhatunk gyermekünknek, amivel lenyűgözhetjük gyermekünket, hisz egyszerre kap egy érdekes történetet, visszajelzést a viselkedéséről (ügyes voltam, és ezért jön el hozzám a mókus) valamint a szülő közelségét, jelenlétét! Készülhetünk kész történetekkel az adott szereplőkről (kereshetünk kutyás, cicás, madaras, katicás stb. mesét az otthoni mesekönyvekben, még jobban szórakozunk, ha a gyermek aktuális helyzetéhez kapcsolódó, az ő élményeit visszaidéző, őt is szereplőként bevonó egyszerű kis kitalált történetekhez nyúlunk.

A Land dobozában találtok egy egyszerű játékszabályt is, de igény esetén segítünk személyre szabni a játékotokat, valamint emailben érkezik hétvégén Manólevelünk, ami a következő heti játékot irányítja. Személyes konzultációra időpontot foglalhattok a judit.tancsics@plukkido.hu címen.