Játékban megélt kompetencia, a Plukkido mesés küldetéseinek kulisszatitkai

Nem csak felnőttek, de a gyerekek számára is fontos megélni azt, hogy képesek változtatni, hatással lenni a körülöttünk lévő dolgokra. Ez a mostani körülmények között talán nehezebb, mint valaha. Írásunkban összeszedtük, hogyan segíthet ebben a helyzetben is a fantázia a mesés küldetéseken keresztül. 

A kompetenciaérzés megélése, amikor tudjuk, hogy képesek vagyunk véghez vinni valamit, alapvető szükségletünk. Ennek az érzésnek a megléte nagyban járul hozzá a biztonságérzet megalapozásához és a pszichológiai jóllét eléréséhez. Hiszen ha úgy érezzük, nem tudunk hatással lenni a körülöttünk lévő eseményekre, akkor ez a bizonytalanság és tehetetlenségérzet elhatalmasodhat. Nincsenek ezzel máshogy a gyerekek sem. Nekik is épp úgy szükségük van rá, hogy a maguk szintjén érezzék, képesek cselekedni, képesek segíteni és változtatni.

A cselekvés öröme

Már egész kisbaba kortól megfigyelhető, ahogy a csecsemő örömöt él meg, amikor ráébred, hogy a saját mozdulatai hatással vannak a környezetére. Eleinte olyan apróságokban nyilvánul ez meg, mint az ágy felett lévő forgó megmozdítása, majd a csörgő megrázása. Kicsivel később a századszor is földre ejtett vizes pohárban is az önálló cselekvés öröme köszön vissza. Szülőként ez sokszor bosszantó vagy épp kimerítő, a gyermek fejlődésének mégis fontos lépcsője. Két-három évesen vagy nagyobb óvodás gyerekeknél pedig a kompetenciát már az aktív cselekvésen, a kezdeményezésen és a segítségnyújtáson keresztül tapasztalják meg a gyerekek.

Az óvodai hétköznapok során rengeteg lehetőséget kapnak, hogy megéljék ezt a pozitív érzést. A naposok önállóan teríthetnek, segíthetnek szedni az ebédből, talán még vizet is tölthetnek társaiknak. Az egész csoport részt vesz az ágyazásban, együtt kertészkednek, nap mint nap alkotnak és még sorolhatnánk a példákat. Mindemellett sokszor észrevétlenül, mégis aktívan segítenek egymásnak, ami szintén fontos része a kompetencia érzés megélésének.

Most rajtunk, szülőkön a sor

Huzamosabb otthonlét alatt ezeknek a helyzeteknek a megteremtése a szülőre hárul. Ez bizony nem mindig olyan egyszerű, hiszen a körülmények is egészen mások otthon, mint az óvodában. Eleve sokkal szűkebb közösség egy család, mint egy óvodai csoport, így a társaknak való segítségnyújtásra kevesebb lehetőség adódik. Ráadásul elég ritka az, amikor több közel egykorú gyerek él egy családban. És általában inkább a nagyobb testvérek vagy a szülők nyújtanak segítséget a kicsiknek, nem pedig fordítva. 

Másrészt a szülő és a pedagógus szerepköre is eltér egymástól, amit nehéz összemosni. Máshogy viszonyulnak a gyerekek a szüleiktől kapott feladatokhoz, mint az óvónéniktől érkezőkhöz. Mivel a szülő mellett érzi magát igazán biztonságban a gyermek, ezért az ellenállását is bátrabban nyilvánítja ki.

Játékos szülői szemlélettel lazíthatunk a helyzet feszültségén

Fontos ugyan, hogy a hétköznapok során bevonjuk gyermekünket korának  megfelelő nehézségű feladatokba, amiben sikert élhet meg, de emellett a szerepjátékon és a mesén keresztül is erősíthetjük a kompetencia érzését.

A szerepjátékban a gyerekek megtehetnek olyasmit is, amire amúgy nem lennének képesek, szuperhősökké, orvosokká, tanárokká válhatnak. Kipróbálhatják magukat azokban a szerepekben, amikre felnéznek vagy épp azokban, amiktől tartanak. Ezzel is segítve legyőzni a félelmeiket és megtapasztalni milyen, amikor ők irányítanak. 

A klasszikus szerepjáték mellett a gyerekek azt is élvezik, ha egy történet részeseivé válhatnak. Egy mesében, amiben saját viselkedésük viszi előre a történetet megélhetik, hogy a cselekedeteikkel képesek segíteni. Még akkor is, ha az a valaki, akinek segítenek egy képzeletbeli lény. A mesébe ágyazott történetben a mesehős kerül bajba, segítséget kér a gyermektől, akinek a valós viselkedése a kulcs a mesebeli nehézség megoldásához. Ő húzhatja ki a szorult helyzetből a mesés lényt, ő lehet a hős.

Szabadidő szevezés

Foto: AgiSzabo Photography, www.agiszabo.hu

A Plukkido szakembereiként ennek az élménynek a megteremtésén dolgozunk nap mint nap, ezért hoztuk létre a Mesés küldetések és szórakoztatás karantén idejére nevű csoportunkat is. A karantén adta lehetőségekhez és korlátokhoz igazodó mesés küldetéseink célja az unaloműzés mellett az is, hogy játékosan segítsünk megoldani hétköznapi konfliktushelyzeteket és emellett erősítsük a gyerekek kompetencia érzését. Erre az óvodai légkör hiánya miatt, most különösen nagy szükség van. A csoportban megosztott mesés küldetésekben a kismanók furábbnál furább eseményekről adnak hírt leveleikben, a kicsik pedig együttműködéssel, kreativitással, türelemmel és kedvességgel tudják megoldnani a kalamajkákat. A kicsik segítőkészségének felébresztését és a manóvilági események megismerését célozza a hetente jelentkező rádiós manó híradónk. 

Ha már alkalmazod ezeket a mesés küldetéseket, akkor cikkünket olvasva bízunk benne, pontosabban rálátsz, hogy mit is fejlesztesz vele. 

Esetleg még nem vagy tagja a Mesés küldetések csoportunknak és felkeltettük az érdeklődésedet? Akkor csatlakozz közösségünkhöz, hogy a te családod is részese legyen a mesés kalandoknak! A csoportot itt találod.