Az intézménybe szoktatás sok család számára nagy kihívás ebben az időszakban. A kezdeti nehézségek csak úgy viszik az energiát és a pozitív hozzáállásunkat nehéz fenntartani, amit nyilvánvalóan gyermekünk is megérez. Tégy egy próbát és most légy következetes abban, hogy játékos keretet adsz ennek az élethelyzetnek.
Az intézménybe szoktatás, az évkezdés gördülékenyebbé tételéhez ezúttal a Plukkido Land táblajátékot használó családoknak nyújtunk segítséget. Az alábbi példákkal bemutatott játékos szemlélet inspirációként szolgálhat minden bölcsi- és ovikezdő család számára. Ha pedig olyan mesékre (ún. manólevelekre, azaz a manóktól érkező titkos üzenetekre) vágysz, melyekkel „fogjuk a kezed” a játékra hangolódásban, és végigkísérjük vele a játékotokat, akkor is jó helyen jársz, ezeket is megtalálod a cikk végén Benefitto és a Land játékainkhoz.
Ugyanakkor fontosnak érezzük ezeknek az alábbi inspiráló eseteknek a bemutatását is, teret adva a szülői spontaneitásnak, mert az intézménybe szoktatás során sok érzelmi kibeszélésre van szükség, amihez jól jön, ha a gyermek számára játékos kommunikációval indítasz annak érdekében, hogy jobban megnyíljon. Ezzel egyben magadnak is segíthetsz, hogy kevesebb feszültség legyen a hangodban, hogy a megszokott, de eredménytelen kísérleteket a játékosságra cseréld és lásd, milyen ereje van a fantáziavilág megszólításának.
Gyűjtsünk örömöt!
Reggel, indulás előtt mondd el gyermekednek, hogy a Land játékszettben található kismanó figura (felhelyezve őt a játéktáblára) azt kéri tőle, gyűjtsön össze minél több vidám élményt a nap folyamán és délután az oviból hazaérve mesélje el neki. Ezzel arra ösztönözzük a gyermeket, hogy a kellemes dolgokra koncentráljon. Ha a pozitív töltésű helyzetekre figyel, talán könnyebb felülemelkednie a nehézségeken. Délután, este kérd meg őt, hogy keressen olyan figurát (figurákat) a készletben, ami erre a jó dologra emlékezteti és tegye fel oda a játéktáblára, ahová szerinte a leginkább illik. (A kreatívabb családok a hét során felhelyezett figurákkal a hétvégén egy mesét is kitalálhatnak közösen.)
Ha elsőre nem megy a figura választás, akkor kérdezgesd tovább: ” Milyen színű volt a mai napod? Rózsaszín, mint ez a lufi, vagy inkább piros? És ez jót jelent?” Ha választott egyedül, akkor kérdezd meg: “Miért ezt a levelet választottad? Mit jelent ez a lufi/ virág? Hagyd, hogy a gyermek szabadon asszociáljon, és a szimbólumok segítségével próbáljátok meg kibontani azt az érzelmi csomagot, amelyet aznap hazahozott. Ezzel bepillantást nyerhetsz értékes gondolataiba.
Tüntessétek el a bajt!
Ha a gyermeknek rossz érzése van valamitől, beszélgessetek róla és válasszatok közösen egy figurát ennek megtestesítésére. Ha nem szeretnétek erre egy figurát feláldozni vagy nem találtok hozzá illőt, akkor rajzoljátok le egy kis papírra és tegyétek egy mágnessel a játéktáblára. Kerítsd be az így elhelyezett képet a figurakészletben található kerítés elemekkel és mondd meg a gyermeknek, hogy ott őrizheti, fogva tarthatja a rossz érzést okozó dolgot. Oda állíthatod mellé a kutya figurát, hogy biztos bent maradjon a “valami” a helyén, amíg ő azt szeretné, vagy ki nem engedi. Odahívhatod a kismanó figurát, hogy változtassa át valami jóra vagy szelídítse meg őket a gyermek vágyai szerint. Ha a figurák között nem találtok odaillőt, akkor ismét rajzolhattok, és “ünnepélyes keretek között” kicserélhetitek a képeket. A “Rosszat” ábrázoló képet elrakhatod a játékszett zsákjába, vagy a rajzolt képet összetéphetitek, együtt bedobhatjátok a kukába, szimbolikusan megszabadulhattok tőle. Nagyon felszabadító érzés lehet számára akár jelképesen is uralni ezeket az indulatokat és persze a szülőnek is remek alkalom, hogy megértse, mit él át éppen a gyermek. Az, hogy ez a játék a Land játéktábláján zajlik, lehetőség, hogy vizuálisan is megerősítést kapjon a gyermek és a játék nyelvén könnyebben beszéljen róla.
Ha belejöttetek a játékba, vonjátok be a többi figurát is!
Az állatfigurák ismert tulajdonságai segíthetnek a gyermek felé áttételesen közvetíteni, megfogalmazni olyan instrukciókat, érzelmeket, gondolatokat, amelyeket egyébként nehezebb direkt módon elmondanunk neki vagy sokszor vita tárgyát képezik.
Süni: ha a gyerek morcos, dacos, duzzog
Előkészületek: a játéktáblára helyezd fel a süni figurát.
“Ez a süni nagyon érzékeny. Azért növesztett tüskéket, hogy védekezzen, de ezzel távol is tart magától mindenkit. Olyan bökős, hogy senki nem mer odamenni hozzá. Pedig néha nagyon szeretné, ha megsimogatná valaki. Valójában nagyon is vágyik a szeretgetésre. Neked is jó lenne, ha többet szeretgetnélek? Akkor ne légy ilyen tüskés, kérlek! Én is szívesebben vagyok veled, ha kedvesebb vagy. Elmondod mi bánt? Miért vagy ilyen morcos? Játsszuk azt, hogy ha közel engedsz magadhoz és megbeszéljük a dolgokat, akkor a sünihez is közelebb mer menni egy állatfigura. Válaszd ki te, szerinted kinek örülne? Kit szeretnél odaküldeni hozzá? Vajon hányan lesznek a dombon a hét végére, mit fognak együtt csinálni?”
Mókus: ha gyermeked nehezen szánja rá magát az öltözésre, elkalandozik, mást csinál
Előkészületek: építs egy létrát az elemekből a kilátóhoz, tedd fel a mókus figurát a kilátó alá.
“Nézd csak, milyen fürge ez a mókus! Úgy fut, mint a villám. Szeretne téged is megtanítani, hogy ilyen ügyes és gyors legyél. Azt mondta nekem, látja, hogy te sokkal gyorsabban is tudsz öltözni, csak eddig nem mutattad meg nekem. Azt üzente, hogy ma szeretne veled együtt játszani! Mégpedig úgy, hogy ő elkezd felfelé ugrálni a kilátóba, neked pedig fel kell venned a ruháidat amíg felér. Ő mászás közben nem néz le, de mikor felért, lekukkant, és megnézi, te hol tartasz. Ha ügyes leszel és minden ruhát sikerül felvenned, jutalmul megmutatja neked, milyen a mókuspuszi! (finoman odadörgöljük egymáshoz az orrunkat.) Na, van kedved kipróbálni?”
Következő alkalommal már versenyezhetnek is. Persze a mókust a szülő tologatja feljebb a létrán, figyelembe véve, hogy a gyerek milyen tempóban halad. A cél, hogy se túl gyorsan, se túl lassan ne menjen a gyerekhez képest, azaz kellőképp ösztönözze őt a haladásra, de ne is kedvetlenítse el, ha túl gyorsan halad a mókus, és ő még nem tudott elkészülni.
Manócska: segíthet a gyermeknek a kapcsolatteremtésben, óvodai barátkozásban
Előkészületek: helyezd fel a játéktáblára a kismanó figurát.
“Találkoztál már olyan kisgyerekkel, aki nem szerette a manókat? Én még nem! Ez a kedves manó felajánlotta, hogy segít neked barátokat találni az oviban. Ha egyedül érzed magad, csak menj oda valamelyik kisgyerekhez, és mesélj neki a manódról! Biztosan nagyon kíváncsi lesz rá! Le is rajzolhatod neki! Vagy építhettek neki egy kisházat. Elmondhatod, mennyi mindenben tudnak segíteni a manók a gyerekeknek! Hisz te már tudod, ugye? Ha hazaérsz, és sikerült barátokat találnod, mesélj róla a manódnak és akkor rettentően boldog lesz! Másnap reggelre fel is tesz egy olyan figurát a játéktáblára, amiről szeretné, hogy beszélgessetek az oviban vagy rajzoljátok le az embergyerek barátaiddal.”
Puli: az evéssel kapcsolatos problémák játékba foglalására
Előkészületek: a gyermek figurája mellett helyezd fel a kutyust, a bárányokat, a kismanót, valamint a varázsfurulyát is a játéktáblára.
“Nézd csak, ez a kiskutya egész nap a réten szaladgál. Terelgeti a bárányokat. A sok futástól pedig folyton megéhezik. Minden nap, amikor eszel az oviban, a kismanód belevarázsol a kutyus dobozába egy-egy finom falatot abból, amit te eszel, és mikor hazaértél, odaadhatod neki. Nagyon várja ám, hogy hazaérj és elmondd, mi került a dobozába!”
A fenti példák ötletadó esetek, a Land játékot irányító szülő az idővel egyre kreatívabban tud majd saját, teljesen a helyzethez igazodó történeteket, kalandokat kitalálni.
Ha nem érzed magad elég kreatívnak vagy spontánnak ezekhez a fenti példákhoz, akkor használd a beszoktatás témájában készre írt meséinket. Ha pedig később mégis szükségét érzed, hogy itt-ott átalakítsd a mesét, akkor azt is megteheted.
A legfontosabb, hogy tudjunk állandó, biztonságot jelentő kapaszkodókat nyújtani a gyermeknek, amelyek olyan helyzetekben is kisegítik, amelyek számára még ismeretlenek vagy nehézséget okoznak. A játék mindig, minden közegben ismerős barát, segít feloldani a félelmeket és kontaktust teremteni a környezetükkel, így növeli a biztonságérzetet és a kompetencia érzését.
Tudtad? A Plukkido játékokat használó családoknak, előzetes időpontegyeztetést követően lehetőségük van személyes konzultációt kérni a Plukkido játékokat tervező pszichológus szakemberektől, illetve kérdezhetnek zárt esetmegbeszélő facebook csoportunkban is.
Bejelentkezés: info@plukkido.hu
Ha nincs még Plukkido játékod és tetszik a szemléletünk, az alábbi gombra kattintva rendelhetsz közvetlenül tőlünk, saját webshopunkból. A játékokat néhány nap alatt kiszállítjuk vagy átveheted 3 budapesti helyszínen.