Plukkido: több mint jutalomtábla

Gyakran merül fel a téma, hol nyílt kérdés, hol pedig burkolt kritika formájában, hogy a Plukkido táblajátékai nem mások, mint csinos formát öltött mágneses jutalomtáblák. Szeretnénk ezzel az írással világossá tenni, hogy a Plukkido motivációs játékai miért sokkal többek ennél.

A két eszközt könnyű összekeverni, amíg meg nem értjük a Plukkido módszertanát. Hiszen első ránézésre tényleg úgy tűnik, hogy mindkét esetben annyi történik, hogy ha a gyermek a szülő által várt módon viselkedik, az pozitív következményt eredményez (a jutalomtábla esetében matricát, piros pontot stb. kap, a Plukkido táblajátékainál pedig megmozdulnak a meseszereplőket jelképező korongok). A valóságban ez mégsem ilyen egyszerű. Nézzük, miben különböznek valójában és mi az, ami miatt egészen másképpen hatnak!

Az elérendő cél

A jutalomtábla esetében a gyermek számára egyetlen cél lebeg a szeme előtt: hozzájutni a kitűzött jutalomhoz, legyen az matrica, cukorka, plusz mese vagy bármi, ami számára kívánatos. A cselekvését tehát egy kívülről jövő ösztönző motiválja. Ezzel szemben, a Plukkido táblajátékait használva a gyermek számára az válik céllá, hogy részt vegyen a játék nyújtotta élményben, hogy a feladatot játékként megélve belemerüljön a mesés kalandba. Így a motiváció arra, hogy végrehajtsa a kívánt viselkedés belülről jön, abból az ösztönös késztetésből, ami minden gyermek lételeme: hogy játsszon.

Az eszköz használatával elért hatás

A külső motiváció hatása sokkal kevésbé tartós, mint a belülről jövő motivációé, éppen ezért a jutalomtáblával erősített viselkedés sokszor csak addig marad fenn, amíg állandó a jutalmazás és amíg az adott jutalom még érdekes a gyermek számára. A Plukkido táblajátékai megmozgatják a fantáziát és folyamatosan megújuló élményt nyújtanak. Mindemelett a feladathelyzetet átfordítják játékká, ha pedig a gyerek nem érez teljesítménykényszert, akkor sokkal természetesebbé válik számára az együttműködés. A problémahelyzetek játékos megoldása, mint lehetőség, természetessé válik számára, így hosszú távon segíti a nehézségekkel való hatékony megküzdést. Emiatt a viselkedésre való hatása is hosszantartóbb lesz.

Az érdeklődés

Egy külső jutalom csupán ideig-óráig képes motiválni, pontosan addig, amíg az újdonság, a különlegesség erejével bír. Abban a pillanatban, ahogy megszokássá válik, tehát rendszeresen hozzá lehet jutni, nem lesz képes fenntartani az érdeklődést. Az első tíz ciciás matrica még érdekes és újszerű, a következő tíz még figyelemre méltó, de a sokadik már nem tud újat adni a gyermeknek. A Plukkido táblajátékainál viszont a történetek folyamatosan megújulnak, bármikor alakíthatóak, éppen ezért a lehetőségek tárházát kínálják arra, hogy fenntartsuk vele a gyermek érdeklődését. A fantázia aktivizálása és a mesevilág játékos összekapcsolása a problémahelyzetekkel, hozzásegíti a gyermeket, hogy bármilyen nehézség esetén ezt technikát alkalmazza. Így minden feladathelyzet potenciális kalandként tűnik fel előtte, amellyel így bátran és nyitottan áll szembe.

A büntetés lehetősége

Holott a jutalomtábla esetében is a fő cél a pozitív megerősítés és elsősorban ezzel is él, előfordul azonban olyan alkalmazási lehetőség is, amikor a korábban megszerzett jutalmat visszavonja, mert a gyermek nem az elvárt módon viselkedett, vagy épp piros pont helyett fekete pontot vagy szomorú arcot ad. A Plukkido játékai csak pozitív megerősítést használnak. A táblán lévő korongok sosem lépnek visszafelé, nem esnek le ha valamit rosszul csinál a gyerek. Gyakori probléma esetén a probléma hiányát jelezzük, azaz akkor történik előrelépés, ha épp nincs gond. Ha nem tudjuk a visszajelzésünket pozitívan megfogalmazni, inkább a játékon kívül kezeljük a helyzetet. A negatív visszajelzésre ne használjuk a játékot!

 

Szülői hozzáállás

A jutalomtáblát alkalmazó szemlélet megtartja az autokratikus nevelési elveket, azaz, hogy a szülő elvár és az elvárt viselkedést jutalmazza. A Plukkido táblajátékai viszont lehetőséget kínálnak a fantáziajátékon keresztül arra, hogy a gyermek saját maga oldja meg a számára nehéz helyzetet. A szülő a gyermek társa a játékban, akinek szerepe az ösztönzés, hogy a gyerek megtalálja a számára megfelelő utat.

Remélhetőleg ezeket a pontokat végiggondolva érhetőbbé válik, hogyan különül el egymástól a két eszköz által alkalmazott személetmód. Amennyiben felmerül még benned kérdés, bátran fordulj esetmegbeszélő csoportunkon keresztül a játék tervezőihez. Ha pedig felkeltettük érdeklődésed és még nincs játékod, akkor tudj meg róluk többet a www.plukkido.hu/megrendeles oldalon.


Szólj hozzá

A weboldalon "cookie-kat" használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás